Alternativním řešením systémů „jak“ není anarchie ani chaos. Je to svoboda za předpokladu, že všichni směřují stejným směrem a dohodnou se na několika základních pravidlech.

— Brian Carney & Isaac Getz, http://jdi.probermeto.cz/2
2

Sociální média jsou jako koktejl party

Publikováno 8.11.2010 v rubrice Články, Marketing se štíky , , , | Autor: Michal Pulda

Internet a sociální média obzvláště nejsou pouhým rozšířením „tradičních“ reklamních kanálů. Ne, Internet není televize a blogy nejsou noviny. Jiné médium si žádá jiných marketingových přístupů.

Sociální média nejsou rozšířením tradičních reklamních kanálů

Mám takový pocit, že spousta společností v tuzemsku nepochopila, k čemu jsou sociální média vhodná, co na nich funguje a co zase ne. Jedním takovým nefunkčním přístupem je zkoušet „tradiční“ marketing postavený na reklamě, jež má za úkol vyrušit, získat pozornost, vychválit firmu a její produkt a nechat konzumenta jít zase dál do té doby, než se to celé zopakuje. Typicky se jedná o reklamy v televizi, novinách, časopisech, rádiu… Nicméně Internet není televize, je to dramaticky jiné médium, uživatelé k němu jinak přistupují, jen ten marketing se ne a ne naladit na tu správnou notu.

Jelena | Ivars KrutainisPokud jako zákazník přijdu na stránku vaší firmy, pak očekávám informace o vašich produktech/službách a chci je zjistit rychle a efektivně. Nemusíte mě na stránkách dále vábit dalšími reklamami a/či pohybujícími se prvky. Dostal jsem se k vám, protože hledám, jak nejlépe utratit své peníze a vy jste mi padli do oka. Snad dokáži vysvětlit, co myslím, na následujícím příkladu — podívejte se na stránky našich mobilních operátorů; Vodafone, Telefónica O2, T-Mobile. V mých očích vítězí Telefónica O2 — zacílení na určitou klientelu je znát, a naprosto propadá T-Mobile. Věřte, často na jejich stránkách hledám a moc nenacházím. Zato reklamy nemají poskrovnu…

„Sociální média jsou jako koktejl party.“

… je myšlenka z knihy Davida Meermana Scotta The New Rules of Marketing and PR, z níž si i vypůjčím materiál na další odstavce. Ve zkratce Scott přirovnává web ke městu a sociální média jsou v něm místem, kde se lidé setkávají, klábosí, užívají si. Blogy jsou bary, fóra jsou privátními kluby a sociální sítě (social networking sites) jsou právě taková koktejl party. Jak se asi budete chovat na večírku s koktejlem v ruce?

  • Vyrazíte do největšího chumlu lidí, z nichž jich znáte jen pár, a začnete okolo vykřikovat „Kupte můj výrobek!“?
  • Vyžádáte si od každého zúčastněného nejdříve vizitku, než se s ním vůbec začnete bavit?
  • Budete víc poslouchat, nebo budete mluvit?
  • Poradíte a pomůžete třeba i neznámým lidem bez toho, aniž byste čekali něco na oplátku?
  • Pokusíte se poznat úplně každého, nebo zůstanete u pár obsáhlejších konverzací s lidmi, kteří vás baví?
  • A nebo na koktejl vůbec nepůjdete, protože socializace s lidmi není nic pro vás?

Nevím proč, ale nedá mi to se nevyhnout několika zřejmým poznámkám. Bod 2 – nutná leč z pohledu zákazníka naprosto neodůvodněná registrace na vašich stránkách. Chápu, že potřebujete nějaké statistiky zákazníků a emailové adresy, kam posílat spam reklamu newsletter. Zákazníka to ale rozladí a odradí, věřte mi — zažili jsme to všichni. Pokud to není životně nutné, pak doporučuji registrace vynechat. Předposlední bod hovoří o tom, že není záměrem postihnout úplně všechny, ale jen ty zákazníky, se kterými byznys opravdu dělat chcete. Není výhodnější investovat peníze a úsilí na propagaci v úžeji zaměřené sociální síti, než v síti, která zrovna „letí“? Bod poslední; nevyplatí se sociální sítě úplně vynechat jen proto, že se obraz „mladého, krásného a dynamického“ (~ obraz nejvýraznější party ve městě) není zrovna ten váš. Jsou i jiné večírky, kam zapadnete, budete se bavit a budete oblíbení.

Reklamou neútočit. Naslouchat, prosím.

Samozřejmě že můžete jít na koktejl party, snažit se být neodbytným podomním prodejcem a plkat o tom, jaká výborná firma jste. Vsadím se, že úspěchu mít mnoho nebudete. Jak říká Scott — oblíbení lidé si na večírcích dělají kamarády a každý radši udělá byznys s někým, koho zná. Na večírku se byznysu dá udělat hodně. Je nutné k sociálním sítím přistoupit jako k místu, kde se lidé rádi baví, kde v krátkodobém měřítku můžete dát víc než dostat, kde současné přátelství je budoucí obchodní příležitost, a kde je způsob propagace jiný, než v obchoďáku před Vánoci.

Než odejdete, optám se vás na jednu věc: Je pro vás výše zmíněná alegorie Internetu a města přijatelná? Máte lepší? Jsou opravdu sociální sítě koktejlovým večírkem?