Každý rád udělá obchod s někým, kdo se mu líbí, a rád ho doporučí dál. Stejně jako na večírku, tak i na sociálních médiích si dělejte kamarády.

— David Meerman Scott, http://jdi.probermeto.cz/i
4

Proč Internet lidi nesbližuje?

Publikováno 9.8.2011 v rubrice Články, Myšlení se štíky , , | Autor: Michal Pulda

Často se setkávám s evergreenem, který tvrdí, jak Internet pomáhá lidi sbližovat, protože odstraňuje tyranii místa a boří tak hranice. Lidé pak mohou komunikovat s lidmi z druhé strany zeměkoule a lépe pochopit jejich pohnutky. Pomáhá však „informační dálnice“  v překonání hranic států, etnik a kultur?

Sbližuje nás Internet?

Facebook Friendwheel | Jill_AnnAni ne. Technologie tíhne spíše k propojování názorově stejně založených jedinců než k rozšiřování diversity sociálních vazeb. A ačkoliv technologie poskytuje veřejné fórum, na kterém se mohou všichni (takřka) svobodně projevovat, nikdo nezaručuje, že jejich hlas bude (vy)slyšen.

Lidé jsou současně vystavováni podobným i dramaticky odlišným názorům, ze kterých si vybírají ty, které nejlépe reflektují jejich osobní potřeby. Vytváříme si tak sociální skupiny, které zosobňují určitý (politický, …) názor. Tyto skupiny jsou ale podle všeho mezi sebou takřka neviditelné, jelikož se vzájemně neprolínají — jsou izolované. (Tato izolace navíc podněcuje radikálnější názory uvnitř skupiny, jak ilustrují jevy groupthink a groupshift.)

Do jisté míry tak skončila tyranie místa a i pro ty nejmarginálnější koníčky si nyní můžeme najít partnery. Fyzický rozměr není nadále limitujícím faktorem, sociální rozměr ano. To však není nic neobvyklého, jelikož v „offline“ světě to funguje velmi podobně. Každý si vědomě tvoříme vlastní skupinu už od školky a pokud se nám někdo nelíbí, pak ho z té skupiny vyloučíme. Rozdíl je v tom, že ve školce máme alespoň povědomí o tom, co druhé skupiny dělají; v rámci Internetu to však neplatí.

Jaké jsou důsledky?

V první řadě je to skutečnost, že pokud v naší sociální skupině (na Internetu) nemáme lidi s jiným názorem, neznamená to, že jiný názor neexistuje, nebo není stejně kvalitní, jako ten náš.

Social GraphOtázkou je také míra angažovanosti v jednotlivých sociálních skupinách. Komunity by neměly být měřeny podle velikosti, ale podle kvality. (Typický problém médií, která tento rozdíl jednoduše nechápou.) Je lepší obrovská ale mrtvá skupina, nebo malá, aktivní a nápomocná komunita? (Případně řádně extrémní?)

Poslední bod, který mě napadá, tkví v nepřeceňování dosahu a velikosti publika, což platí trojnásob u start-upů, které vzejdou z nadšení jedince. Může se velmi snadno stát, že například jezdíte na kajaku a stejně tak i všichni vaši kamarádi. Odtud už je jen krůček k založení nějakého podnikání, ale takové pokusy nezřídka zjistí, že klientela jednoduše není.

A co čtenáři Proberme to — cítíte, že vás Internet sbližuje s ostatními? Nebo zůstáváte jen u kontaktů s lidmi, se kterými si dobře rozumíte a nevyhledáváte tak pozitivní konfrontaci?