Co přináší digitální trhy? Nové produkty!

LP Album | Andres Rueda

Myšlenka, že nové trhy s sebou nesou i nové produkty, není v dnešní době ani nová ani příliš nosná. Nicméně podle mě — jakožto člověka, který tím žije — je vždy pěkné si přečíst, že to opravdu funguje a že se máme na co těšit. Pro ostatní, kteří z toho žijí je zase dobré vědět, že dobrá inovace se vyplácí.

LP Album | Andres RuedaZačnu trochu od lesa. Obecně vzato trh s hudbou v digitálních formátech je na trvalém vzestupu a ačkoliv není tak strmý, jako v minulých letech (dle slov IFPI; nicméně jejich výroční zpráva je lehce zavádějící hra čísel), pořád si udržuje stabilní růst. To však podle mě není hlavní pointou nástupu relativně nového trhu. Zajímavější se mi zdá změna v chování spotřebitelů. Už nyní je zřejmé, že řada posluchačů si kupuje jen vybrané písničky a ne celá alba, čímž se zbavují zátěže, která je nezajímá a je pro ně drahá. Samozřejmě, že si zbytek mohou dokoupit později…

Amazon Singles

Na podobné notě se nese i poslední produkt uvedený ze stáje Amazonu — Amazon Singles. Ty jsou jakýmsi mezičlánkem mezi článkem a knihou. Jak sám Amazon uvádí ve své tiskové zprávě, dřív byl spisovatel nucen si vybrat, jestli své dílo napíše krátké, tak aby se dalo zařadit do nějakého tištěného periodika, či pokud napíše regulérní knížku. Toto rozhodnutí determinovalo i čtenáře (spotřebitele), který vždy musel vážit, zda má dostatek času a chuti na delší knihu, čímž by dostal i bohatší zdroj informací, nebo si přečetl kratší leč méně obsáhlý článek.

Amazon Singles představují alternativu někde mezi 5,000 až 30,000 slovy (~ 20 až 120 normostran), ve kterých se dá nápad solidně definovat, vysvětlit a rozvést, nicméně nenutí autora zabíhat mimo jím určený kurz. Na stránkách Kindle Singles je již pár takových děl v cenovém rozmezí od $0.99 do $4.99. Cena zajímavá možná více pro Amazon a autory, ale dokážu si představit, že si nakrmím Kindle nějakým kratším a více specializovaným nášupem. Je vidět, že Amazon sklouzává po Dlouhém ocasu opět o trochu níž a myslí přitom i na kvalitu. Jen tak dál.

Jak si vlastně Amazon stojí?

Amazon Kindle 3 with the Jack Spade Sleeve | johncatralJiž jednou jsem se tu zabýval Amazonem, který mi sloužil jako příklad prostoru, kde vhodně koexistují a doplňují se digitální a fyzické produkty. V článku jsem zmínil, jak si e-booky vedou v porovnání s klasickými knihami. Nyní jsou k dispozici nové údaje, takže by byl hřích se o ně nepodělit. Z další tiskové zprávy plyne, že prodej Kindle booků předehnal po tvrdé vazbě i paperbacky. Cituji: „Od začátku roku se za každých 100 paperbacků, které jsou prodány na Amazonu, prodá 115 e-booků pro Kindle. Navíc za stejné období se prodalo třikrát více Kindle e-booků než knih v pevné vazbě.“ Ještě doplním, že do těchto statistik se nazapočítávají knihy, které jsou pro Kindle zdarma.

Zajímalo mě, kolik vlastně je prodaných zařízení Kindle, že to garantuje takové prodeje? Sám Amazon tato čísla neudává, jen říká, že se jich prodalo víc než Harryho Pottera a Relikvie smrti od JK Rowling. Vypovídací hodnota moc velká není, jelikož dále není uvedeno, kolik Relikvií smrti se vlastně prodalo, ale Amazon má takové statistiky rád. Podle některých odhadů se jedná o nějakých osm milionů zařízení. Nutné je k tomu připočíst i Androidy, iPhony, iPady, počítače a další zařízení, kde je možné Kindle software rozchodit… Finální číslo? To ví asi jen Amazon. Deset milionů zákazníků?

Už docela dlouho funguje model, kdy jsou poměrně krátké e-booky v rozpětí Amazon Singles používány jako promo předmět, či jako zdroj financí pro profesionální bloggery (opět zpravidla v rozpětí Amazon Singles, místy i dražší). Osobně jsem se s tím setkal jen v zahraničí, nicméně bych rád věděl, jestli se tomu tak děje i v českých podmínkách. Má někdo takovou zkušenost? Snaží se Amazon rozšířit i do těchto vod?

Proberme to!