Kreativní řešení problémů: Jak se neztratit v procesu kreativity [CPS 3. díl]

Pen and Paper | Garret Nuzzo-Jones

V předchozích dvou dílech jsme si řekli něco o kreativitě, kreativním a kritickém myšlení a ukázali si, jak funguje model/proces CPS. Nyní se podíváme na několik principů, která pomohou vymáčknout z CPS ještě víc.

Kreativní řešení problémů (Creative Problem Solving, CPS) balancuje na pomezí mezi kreativním a kritickým myšlením. Pro opravdové zvládnutí CPS je nutné využívat obou dvou, což je pro mnohé z nás složité. Ostatně o tom jsme se bavili už v prvním díle tohoto seriálu. Existuje celá řada doporučení, nástrojů a principů, jak ze sebe dostat maximum a neztratit se na cestě procesem CPS.

Řešení problémů je tvrdá práce s níž pomůže blok a tužka

Pen and Paper | Garret Nuzzo-JonesŘešit problémy je práce, které potřebuje čas. Není to práce na 5 minut, ale na hodiny a není to práce odpočinková, ale tvrdá. Nápad se může jen tak objevit v hlavě, ale pravděpodobně to tak nebude. Kreativita je o práci; o tom, že si sednete a budete produktivně myslet a to vyžaduje snahu a pořádné úsilí. Když je mozek unavený, pomůže dát si pauzu, vypnout, jít si zaběhat, přijít na jiné myšlenky, zapojit další smysly. Naše podvědomí stále pracuje a zpracovává nové podněty z okolí. Tyto podměty mohou vyvolat asociace, které nás mohou posunout.

Kreativitě nejvíc pomůžete, pokud u sebe budete mít papír a tužku — vždycky. Pokud vás cokoliv napadne, neváhejte a zapište si to, nakreslete, namluvte do diktafonu. Všichni rychle zapomínáme a představa, že nápad doneseme v původní podobě domů (do práce, …), je mylná. V jakékoliv fázi CPS si pište seznamy. Čím delší, tím lepší a ve fázi generování nápadů to platí čtyřnásob. Předem se musím omluvit, ale psaní a tvorbu seznamů zdůrazním mnohokrát. Inu, je to důležité…

Seznamy nápadů a své poznámky nevyhazujte. Kdykoliv i po letech se k nim můžete vrátit a s novými zkušenostmi uvidíte nápady v novém světle. Takto pracoval i Thomas Edison; uchovával si poznámky, jimiž rutinně procházel. Mimochodem, on měl celkově svůj čas rozvržený do velkých detailů — předepsal si, kolik udělá vynálezů týdně, kolik hodin stráví nad poznámkami, kolik experimentů realizuje… Nové zkušenosti a nové objevy mu umožnily se dívat na předchozí nezdary z jiných úhlů a mohl tak dříve nepovedené pokusy dotáhnout do zdárného konce. Když nebudete vědět kudy kam, tak si projděte poznámky. Určitě vás něco napadne a vy se budete ptát, jak je možné, že jste to neviděl(a) dříve…

Principy pro generování alternativ

Just Full Of Ideas | BartMějte svou mysl otevřenou a nehodnoťte nápady moc brzy, to práci znehodnocuje. Aktivity a zvyky, které vás nutí přehlížet myšlenky, zapomeňte. S hodnocením variant není třeba předbíhat, dostanete se k tomu v dalších fázích procesu.

  1. Oddělte generování myšlenek od jejich hodnocení, vytěsněte cenzory. Snažte se vyvarovat jakékoliv kritiky během generování nápadů. Cenzoři nejsou jen ostatní lidé ve skupině, můžete to být stejně tak i vy, resp. váš mozek, kterému nedáte požadovanou volnost říct vše, co ho napadne.
  2. Usilujete o kvantitu. Kvantita často plodí kvalitu. Ludwig van Beethoven skládal opravdu hodně, nicméně pouhý zlomek z jeho díla se hraje dodnes. Když tvořil, byl schopen na začátku týdne napsat převratné dílo, aby konec týdne zakončil dílem podprůměrným. Podobné to bylo v práci Thomase Edisona či Alberta Einsteina. Ten má na kontě řadu článků a publikací, avšak jen pár z nich je opravdu slavných, převratných a v neposlední řadě inovativních. Kvantita není pejorativní pojem, tak se jí nebojte, dá vám spoustu zajímavého materiálu, se kterým můžete dál pracovat. Pište seznamy a dělejte je řádně dlouhé, pište spatra, pište dlouho. Sami budete překvapení, kam vás mohou seznamy a asociace dostat.
  3. Akceptujte všechny nápady. Nenechte žádnou myšlenku proklouznout. Vše, co vám přijde na mysl, zachyťte — ať je myšlenka sebedivočejší, pošetilá či nereálná. Vše. Takové myšlenky mohou sloužit jako mentální odrazový můstek pro něco převratného a velmi skutečného. Je důležité provětrat mozkové závity a nebýt líný. Pokud to nepřijde hned, dejte tomu víc času a zkuste to znovu.
  4. Kombinujte i zdánlivě nesouvisející. Jistě to znáte, když se bavíte s dobrým kamarádem, že jedna věc váže druhou a vy se za chvíli dostanete úplně někam jinam, než kde jste začali. Stejné je to i s myšlenkami. Snažte se nechat odvést někam jinam, snažte se kombinovat, snažte se nechat ovlivnit asociacemi. Co může být slepá ulička pro vás, může být impuls pro někoho jiného.

Principy pro práci s alternativami

Lights | Grant NicholsonVytvořili jste dlouhé seznamy variant a nápadů, co s nimi teď? Teď je musíte důkladně projít a probrat, zhodnotit a prozkoumat, vybrat a vytřídit, nic menšího. Bohužel, někteří znají jen jeden způsob, jak se vypořádat s tímto úkolem — bez milosti vyházet vše, co se už od prvního pohledu nehodí. To je stejně dobrý přístup, jako kdybyste na červenou zadupli brzdu, co to dá. Ano uznávám, i tak to jde, pravděpodobně ale budete sešlápnete brzdu zvolna do hladkého zastavení. Podobně pracujte i s variantami. Probírejte je důkladně a s rozmyslem a mějte na mysli, že žádný nápad, který jste napsali, není jen snůška chyb a omezení. Na každé variantě se dá najít kousek užitečného, který se dá použít (někde jinde). Bez tohoto poctivého hodnocení se o moc ochudíte.

  1. Posuzujte s nadhledem a analyzujte konstruktivně. Když začnete s hodnocením variant, neshazujte je ze stolu bez rozmyslu, podívejte se, co by se na nich dalo využít. Je důležité vědět, proč vlastně nápad zamítáte. Běžte do hloubky, dejte analýze čas a nenechte se zmást prvním dojmem. Dobře funguje, když se zeptáte: „Co dobrého mi tento nápad může dát?“ nebo „Jak by se dal tento nápad vylepšit?“ A opět si udělejte seznam věcí, které vás napadnou. Podtrženo a sečteno, používejte konstruktivní ne destruktivní myšlení.
  2. Hodnoťte jasně a metodicky. Hudba komponovaná podle určitých pravidel nám zní libozvučně — náš mozek dokáže jednotlivé tóny správně dekódovat a pochopit. Naopak pokud tento řád hudba nemá, působí rušivě a tvoří v nás vnitřní napětí. Rádi také řadíme věci do skupin podle určitých charakteristik; lépe se nám s nimi pracuje a snadněji jim rozumíme. Lidský mozek má jednoduše řád rád. Kreativní práce je jednodušší a méně stresující, pokud řád využijete, pokud je váš přístup metodický a promyšlený. Vytvořte si kritéria, podle kterých budete varianty hodnotit a nezastavte se jen u formálních a logických kritérií, hodnoťte také pomocí vašich vnitřních hodnot, pocitů a selského rozumu.
  3. Zvažte jak originalitu, tak realizovatelnost. Originální myšlenky, které nejsou realizovatelné, jsou na nic. Stejně tak realizovatelné myšlenky, které nejsou dostatečně originální, nebudou tím, co vám vytrhne trn z paty. Hledejte v nápadech obojí – nová a vhodná řešení.
  4. Neuhněte z cesty. Hned od začátku musíte vědět, kam se chcete dostat. Musíte vzít první bod CPS za svůj a nepřeskočit ho. Pokud nevíte, kam jít, tak jak víte, že neskončíte někde úplně jinde? Taktéž nadšení z podnikané cesty vás může svést z kurzu. Nenechte se. Vaše cesta má účel, který chcete splnit, tak za ním běžte.

Příště, až budete nad něčím přemýšlet, si zkuste své myšlenky sepsat na papír a nehodnoťte je v průběhu psaní. Mně osobně to pomohlo přijít na souvislosti, které bych pravděpodobně přehlédl. Dejte si s hodnocením na čas — není to ta nejzábavnější práce, kterou si dokáži představit, ale funguje. Chce to ale vydržet a nepolevit.

Zde tento krátký seriál ukončím, nicméně nevěřím, že bych se ke kreativitě či CPS nevrátil.

Pokud jste některé rady vyzkoušeli, jaký z nich máte pocit? Jestli něco, co pro vás funguje nejlépe?

Proberme to!